Chanel No 5. H ιστορία ενός θρυλικού αρώματος

Chanel No 5. H ιστορία ενός θρυλικού αρώματος

Κάπου στο κόσμο κάθε 30 δευτερόλεπτα πωλείται κι από ένα μπουκαλάκι του γνωστού οίκου Chanel, ο λόγος για το θρυλικό άρωμα Chanel no.5, εμπνεύστρια του αρώματος η Mademoiselle Gabriel Chanel. Το άρωμα με έναν απλό αριθμό που άλλαξε τα πρότυπα τηα αρωματοποιίας που επικρατούσαν εκείνη την εποχή και που κατάφερε να γράψει την δική του επική ιστορία κάνοντας την εμφάνιση του στους περιζήτητους κύκλους της υψηλής κοινωνίας στο Παρίσι αλλά και σε άλλες πόλεις της Γαλλίας. Η ιστορία του Νο.5 μας γυρνάει πίσω, πολύ πίσω συγκεκριμμένα στο 1920, όπου η Coco Chanel είχε το όραμα να δημιουργήσει ένα άρωμα για την γυναίκα που θα έχει το άρωμα γυναίκας. Μέχρι την δεκαετία του ’20, η παριζιάνα σχεδιάστρια είχε διαγράψει την δική της εντυπωσιακή πορεία στον χώρο της μόδας. Η Mademoiselle ήταν μια αυτοδημιούργητη επιχειρηματίας διηύθηνε το δικό της μαγαζί καπέλων, είχε ανοίξει δέκα boutiques στο Παρίσι, Ντωβίλ και Μπιαρίτζ, κυκλοφορούσε στους δρόμους της πόλης στην αστραφτερή της μπλε Rolls Royce και είχε την δική της βίλα στην νότια Γαλλία. Κάπως έτσι οραματιζόταν και τη σύγχρονη γυναίκα, η οποία θα έπρεπε να έχει και το κατάλληλο άρωμα!

Coco Chanel for No.5, its first campaign as featured in Harper’s Bazaar in 1937

Η αλήθεια είναι οτι εκείνη την εποχή βρίσκονταν στο προσκήνιο τα λουλουδάτα αρώματα, αρώματα απο τριαντάφυλλα, κρίνους του αγρού κτλ , επομένως όλες οι κυρίες της ελίτ μύριζαν σαν ολάνθιστοι κήποι. Η ίδια η Chanel, αν και ήταν λάτρης των λουλουδιών αποζητούσε κάτι διαφορετικό, κάτι το οποίο θα την χαρακτήριζε και θα είχε την δική της ταύτοτητα, κάτι που δεν υπήρχε μέχρι στιγμής,   Μάλιστα, συχνά παραπονιόταν διότι οι πελάτισσες της που έρχονταν στο ατελιέ της σχεδιάστριας για να ραφτούν φορούσαν ιδιαίτερα βαριά αρώματα με έντονη τη μυρωδιά του musk κάτι που την ενοχλούσε.  Εκτός απο αυτό όμως, οι αναμνήσεις της από την παιδική της ηλικία που ήταν έντονα συνδεδεμένες με την καθαριότητα, και τη μυρωδιά σαπουνιού κι αυτό λόγω του οτι μεγάλωσε σε ορφσνοτρεοφείο όπου η καθαριότητα ήταν το Α και το Ω, την συνόδευε πάντα καθώς η μυρωδιά αυτή είχε χαρακτεί στο μυαλό της. Έτσι το επόμενο βήμα ήταν να βρει τον κατάλληλο αρωματοποιό για την δημιουργία του αρώματος που θα άλλαζε τα δεδομένα της εποχής. Αυτή η στιγμή δεν άργησε να έρθει όταν ο τότε εραστής της ο Δούκας Dmitri Pavlovich την σύστησε στο γαλλορώσσο αρωματοποιό Ernest Beaux, εκείνη του περιέγραψε τις νότες και τις μυρωδιές που ήθελε να ευωδιάζουν από το άρωμα της. Συγκεκριμμένα τόνισε ότι δεν ήθελε το άρωμα της να έχει μυρωδιά από τριαντάφυλλά ή κρίνους του λιβαδιού, ήθελε κάτι διαφορετικό κάτι πολυδιάστατο όπως ακριβώς ήταν και εκείνη. Η Chanel ήθελε από το άρωμα της να αναδύεται μια μυρωδιά φρεσκάδας που να διαρκεί για ώρες, τότε αυτό το αποτέλεσμα μόνο η χρήση εσπεροειδών μπορούσαν να δημιουργήσουν αυτές τις νότες, δηλάδή το λεμόνι το περγαμόντο και το πορτοκάλι, το πρόβλημα όμως ήταν οτι οι μυρωδιές αυτές δεν διαρκούσαν πολύ στα αρώματα γι αυτό και τις απέφευγαν. Ο αρωματοποιός λοιπόν, αφού δέχτηκε την πρόκληση της πανέξυπνης σχεδιάστριας παρασκεύασε 10 δείγματα ονομαζόμενα με έναν αριθμό ώστε η Chanel να διαλέξει αυτό που την αντιπροσώπευε καλύτερα. Η επιλογή δεν ήταν τυχαία, κι αυτό γιατί τελικά κατέληξε στο πέμπτο δείγμα. Ο αριθμός 5 συμβόλιζε πολλά για την σχεδιάστρια ήδη από τα παιδικά της χρόνια στο ορφανοτροφείο όπου και μεγάλωσε.

Κάθε φορά που πήγαινε στον καθρεδικό για την προσευχή, περνούσε από πέντε διαφορετικά μονοπάτια,”πνιγμένα” από ένα είδος τριανταφύλλου με πέντε πέταλα. Έτσι, ο αριθμός πέντε κατείχε εξέχουσα θέση στην ζωή της γι’αυτό και ονόμασε το νέο άρωμα “νούμερο 5”

Όταν ο αρωματοποιός την ρώτησε πως θα ήθελε να το ονομάσει εκείνη αποκρίθηκε ότι θα αφήσει τον αριθμό του δείγματος και πρόσθεσε οτι όλες οι collection της γίνονταν την πέμπτη μέρα του πέμπτου μήνα, μπορεί να φέρει τύχη σκέφτηκε και όπως αποδείχθηκε στην συνέχεια όχι μόνο αποδείχθηκε το γούρι της αλλά ήταν και το άρωμα που άλλαξε τον χώρο της αρωματοποιίας για πάντα. Το άρωμα είχε ως βάση του γιασεμί, το οποίο λάτρευε η σχεδιάστρια, και τριαντάφυλλο, ανεμειγμένα με τις ισχυρές χημικές ουσίες, τις αλδεϋδες  (χημικές ουσίες που δεν χρησιμοποιούσαν οι χημικοί διότι ήταν πολύ έντονες- αυτή η χρήση όμως ήταν που έδινε την μυρωδιά σαπουνιού και μαγνήτισαν την Coco) έτσι ώστε το άρωμα να αποδόσει την αίσθηση χειμωνιάτικης καθαρότητας που επιθυμούσε η Coco, ενώ για την πολυπλοκότητα του αρώματος χρησιμοποιήθηκαν οι εξής νότες: yang ylang, tonka bean, Mai rose, vetiver, ανθών πορτοκαλίας, σανδαλόξυλου, και αιθέριου έλαιου νερολί τις οποίες επεξεργάστηκε ο Beaux. Η Coco Chanel ενθουσιασμένη από το τελικό αποτέλεσμα είπε χαρακτηριστικά “Ήταν αυτό που περίμενα. Ένα άρωμα που δεν έμοιαζε με κανένα άλλο. Ένα γυναικείο άρωμα που μύριζε γυναίκα” Σημαντικό να αναφερθεί είναι το γεγονός οτι από το 1921 μέχρι και σήμερα το Chanel no.5 δεν έχει σταματήσει να πωλείται!! Το κλασικό άρωμα διατηρεί μέχρι και σήμερα τα ίδια υλικά με πολύ μικρές διαμορφώσεις ώστε να αποπνέει πάντα τον αέρα φρεσκάδας. Η αρχική ιδέα και το έναυσμα για την δημιουργία ένος αρώματος ήταν οτι το trend της εποχής ήθελε τους σχεδιαστές να μοιράζουν ως δώρο στους καλύτερους πελάτες τους από ένα μπουκαλάκι αρώματος. Η Chanel είχε ζητήσει την παραγωγή 100 μπουκαλιών η θεαματική ανταπόκριση που είχε όμως την οδήγησαν στην μαζική παραγωγή του πρωτοποριακού αρώματος με το νούμερο 5!!

Marketing

Δεν φτάνει όμως μόνο η πρωτότυπη μυρωδιά για να εκτοξευθεί ένα άρωμα στην κορυφή και η Gabrielle Chanel γνώριζε πολύ καλά όλα τα tricks που θα την οδηγούσαν στην κορυφή και τα χρησιμοποίησε ευφυέστατα όλα!!

Αρχικά το μπουκαλάκι ήταν σχεδιασμένο έτσι ώστε να θυμίζει φλασκί από whiskey, σε αντίθεση με τις συσκευασίες αρωμάτων της εποχής που είχαν σχήματα από λουλούδια ή πτηνά. Φήμες λένε οτι η έμπνευση για τη συγκεκριμμένη συσκευασία ήταν από τον μεγάλο της έρωτα Arthur”Boy”Capel, γνωστός παίκτης πόλο ο οποίος σκοτώθηκε σε αυτοκινητιστικό δυστύχημα το 1919. Ο Capel είχε πάντοντε μαζί του ένα φλασκί και αυτό ενέπνευσε τη Chanel για την δημιουργία της συγκεκριμμένης καινοτόμας συσκευασίας δύο χρόνια αργότερα θέλοντας να αποδόσει φόρο τιμής στον φίλο της.  Μάλιστα ο αρωματοποιός Beaux εκμυστηρεύτηκε οτι το άρωμα γεννήθηκε από τον πόνο της απώλειας του Capel, και συνεχίζει “η Coco κατάφερε να μετατρέψει το πένθος σε δημιουργία, με το άρωμα αυτό να συμβολίζει ένα προσωπικό δώρο προς τον εαυτό της”

Η Chanel οταν βρέθηκε σε ένα αριστοκρατικό εστιατόριο στη Ριβιέρα με φίλους και τον δημιουργό του αρώματος για να γιορτάσουν την δημιουργία του Chanel no.5 και θέλοντας να κάνει ένα μικρό πείραμα έβγαλε το άρωμα και το ψέκασε στον αέρα, τότε όλες οι γυναίκες σταματούσαν και ρωτούσαν ποιο ήταν αυτό το άρωμα. Ήταν εκείνη η στιγμή που η παριζιάνα σχεδιάστρια αντιλήφθηκε την επιτυχία που θα έχει το άρωμά της και όπως ήταν αναμενόμενο δεν έπεσε έξω. Ένα αλλό επιτυχημένο marketing trick που σκαρφίστηκε η Coco για να διαφημίσει ακόμα περισσότερο το άρωμα ήταν αργότερα στο Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο, όπου η ίδια ανακοίνωσε οτι κάθε Αμερικάνος στρατιώτης που εκείνη την περίοδο βρισκόταν στο Παρίσι θα μπορούσε να αποκτήσει δωρεάν ένα μπουκαλάκι με το επιτυχημένο άρωμα ώστε να το κάνει δώρο στη σύζυγο ή συντροφό του όταν επιστρέψει στην πατρίδα. Ατέλειωτες ουρές Αμερικάνων στρατιωτών περίμεναν υπομονετικά ώρες ολόκληρες ώστε να προμηθευτούν το πολυπόθητο δώρο. Στόχος της σχεδιάστριας ήταν να γίνει το άρωμα της περιζήτητο και στην Αμερική, πράγμα που φυσικά κι έγινε!!

Αργότερα την δεκαετία του ΄60 το ευφυές marketing της Chanel συνεχίστηκε με την δημιουργία διαφόρων καμπανιών. Ποιος μπορεί να ξεχάσει την μούσα του οίκου Marilyn Monroe, η οποία όταν ρωτήθηκε από δημοσιογράφο τι φοράει όταν κοιμάται εκείνη αποκρίθηκε σαγηνευτικά “μόνο 5 σταγονές Chanel no.5” Μέχρι τη δεκαετία του ΄60, το άρωμα του οίκου Chanel ήταν το απόλυτο άρωμα για κάθε γυναίκα!! Προς το τέλος της δεκαετίας όμως άρχισε να υποστηρίζεται η άποψη οτι τωρα πια το άρωμα είναι ξεπερασμένο κάτι όμως που δεν διήρκησε πολύ αφου την επόμενη δεκαετία (αρχές ’70)  η νέα μούσα του οίκου, Katrin Deneuve (γαλλίδα ηθοποιός) έφερε τη νέα εποχή για το Chanel no.5 κάνοντας το πάλι κάθε επιλογή των hollywood stars. Πρόσωπο της καμπάνιας για την δεκαετία του ’90 ήταν η Carol Bouquet, ενώ ποιος μπορεί να ξεχάσει την καμπάνια του 2003 με πρωταγωνίστρια τη Nicole Kidman. Μεταξύ άλλων πρόσωπα του θρυλικού αρώματος είναι η Audrey Totau, o Brad Pitt, η Keira Knightley, η Gisele, Lily Rose Depp κτλ.

Ένα είναι το σίγουρο το Chanel no.5, αυτό το διαχρονικό, καινοτόμο άρωμα σύμβολο της γυναικείας απελευθέρωσης, του δυναμισμού και της θυληκότητας, το οποίο εμπνεύστηκε η Coco Chanel αποκλειστικά για μια σύγχρονη γυναίκα απαλλαγμένη από τα “πρέπει” της κοινωνίας, για μια γυναίκα που θα σπάσει τα κοινωνικά δεσμά και θα δείξει στο κόσμο ποια αληθινά είναι -αυτό άλλωστε έκανε και με τις στυλιστικές δημιουργίες της- αυτό το άρωμα έχει μείνει στην ιστοριά για την διαχρονικότητα του, για το ρετρό χαρακτήρα του και συνεχίζει και θα συνεχίσει να αποτελεί στολίδι φρεσκάδας για κάθε γυναίκα!!

Christina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *