Η Ιστορία του Little Black Dress

Η Ιστορία του Little Black Dress

Σίγουρα όλες έχουμε ένα μαύρο φόρεμα στην γκαρνταρόμπα μας, το όποιο συνήθως το επιλέγουμε σε ιδιαίτερες σημαντικές περιστάσεις της κοινωνική μας ζωής. Λίγοι όμως γνωρίζουν την προέλευση αυτού του μοναδικού ενδύματος που στολίζει τόσο εμάς όσο και την ντουλάπα μας.

Αν και πολλοί πρωτοείδαν το μαύρο φόρεμα στην πασίγνωστη ταινία “Breakfast at Tiffany’s το oποίο ήταν ειδικά σχεδιασμένο από τον Hubert de Givenchy για την Audrey Hepburn, για να ανακαλύψουμε τις ρίζες προέλευσης του “Little Black Dress” πρέπει να ανατρέξουμε πίσω στις δεκαετίες και συγκεκριμένα στην δεκαετία του ’20 και στο ονειρικό Παρίσι. Βέβαια, ήδη από την βικτωριανή εποχή οι γυναίκες φορούσαν μαύρα ενδύματα κάτω από συγκεκριμένες συνθήκες. Παρόλα αυτά την σύγχρονη μορφή του LBD την συναντάμε στην μόδα το 1926 χάρη στην παρισιάνα σχεδιάστρια Coco Chanel, η οποία ταρακούνησε το κατεστημένο της μόδας που επικρατούσε ως τότε και έκτοτε το άλλαξε για πάντα!

Συγκεκριμμένα το 1926, η Vogue δημοσίευσε ένα σκίτσο της γνωστής σχεδιάστριας που απεικόνιζε ένα απλό μικρό μαύρο φόρεμα. Πρίν από την δεκαετία του ’20, το μαύρο χρώμα επιλεγόταν αυστηρά σε καταστάσεις πένθους όπου οι γυναίκες το φορούσαν μέχρι και τέσσερα χρόνια. Το μαύρο cocktail φόρεμα που σχεδιάστηκε από την Coco Chanel, ήταν απλό, οικονομικό και απευθυνόταν σε όλες τις γυναίκες κάθε κοινωνικής τάξης. Σημαντικό είναι να αναφερθεί οτι το 1929 οπού και δημιουργήθηκε ξέσπασε στην Αμερική, η Μεγάλη Ύφεση (The Great Depression 1929-1939), οπού η απλότητα και ταυτόχρονα το χαμηλό κόστος ήταν το κλειδί της επιτυχίας. Η Vogue μάλιστα που φιλοξένησε το iconic πια σκίτσο της Coco Chanel, το χαρακτήρισε ως “μια στολή για γυναίκες οποιοδήποτε γούστου” η δήλωση η οποία έμελλε να μείνει στην ιστορία και το μικρό μαύρο φόρεμα να είναι το διαχρονικό, κομψό στολίδι στην ντουλάπα όλων των γυναικών.

Μέχρι και τις επόμενες δυο δεκαετίες περίπου, το μικρό μαύρο φόρεμα, έγινε ιδιαίτερα δημοφιλές μέσα από τις χολυγουντιανές ταινίες της εποχής. Όπως επισημαινόταν, το μαύρο ήταν το μόνο χρώμα που έγραφε καλά στην κάμερα χωρίς να εμποδίζει τη διαδικασία χρωματισμού στις έγχρωμες ταινίες. Κατά τη διάρκεια του Δεύτερου Παγκόσμιου Πολέμου το μικρό μαύρο φόρεμα συνέχισε την πορεία του, αφού λόγω της έλλειψης κλωστουφαντουργικών προϊόντων, αποτελούσε τη λύση καθώς ήταν πολύ οικονομικό και απλό, αλλά και λόγω του οτι χαρακτηριζόταν ως “κοινή στολή” για τις γυναίκες που εισέρχονταν στο εργατικό δυναμικό.

Μετά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο και ιδιαίτερα μέσα στην δεκαετία του 1950, το πρωτοποριακό φόρεμα απέκτησε μια πιο σύγχρονη μορφή με το “επαναστατικό κίνημα” New Look του Christian Dior. Η νέα παρουσιάση του Μαύρου Φορέματος διέφερε απο την original μορφή του, αφού το φόρεμα ήταν αρκετά πιο αποκαλυπτικό παρόλα αυτά επέστρεψε το LBD πίσω στις βασικές ρίζες του ως στολή και σύμβολο της “επικίνδυνης γυναίκας” χαρακτηρίζοντας τις femme fatal γυναίκες της εποχής έτσι όπως απεικονίζονταν στις κινηματογραφικές ταινίες του Hollywood.

Η επόμενη εποχή του Μικρού Μαύρου Φορέματος εγκαινιάζεται το 1961 όπου η Audrey Hepburn φόρεσε στην ταινία Breakfast at Tiffany’s το πασίγνωστο πια μαύρο φόρεμα σχεδιασμένο από τον Hubert de Givenchy, το οποίο έχει χαρακτηριστεί ως “το πιο διάσημο φόρεμα όλων των εποχών” και μάλιστα σε ερευνα του 2010 ψηφίστηκε ως “το ομορφότερο φόρεμα που έχει φορεθεί ποτέ από γυναίκα ηθοποιό σε ταινία”. Εμπευσμένοι οι σχεδιαστές της εποχής και υπακούοντας στις απαιτήσεις αλλά και προτιμήσεις των νέων σχεδίαζαν παρεμφερή φορέματα απλά, κομψά μαύρα φορέματα.

Με το πέρασμα των δεκαετιών και ανάλογα με τις επιταγές των εποχών αλλά και της μόδας, πάντα σύμφωνα με τα trends της κάθε δεκαετίας παρατηρούνται μικρές αλλά αισθητές αλλάγες στο design του little black dress. Έτσι, την δεκαετία του 1980, το LBD επιλέγεται να φοριέται με την μεγάλη τάση της εποχής, τις βάτες, ενώ την δεκαετία του 1990 αποκτά ένα πιο sexy αλλά και rock, grunge στυλ με τον συνδιασμών μαύρης μπότας και leather jacket.

Έκτοτε στα ’00s, το LBD παραμένει το ίδιο διαχρονικό, με μεγάλη τάση να αποτελούν τα bandeau και babydoll party φορέματα, ενώ το 2010 προτιμούνται τα μαύρα στενά φορέματα με έντονες επιρροές από τα ’80s.

Όσο και αν εξελίσσεται η μόδα και οι τάσεις διαμορφώνονται ανάλογα με τις επιταγές της εποχής, η διαχρονικότητα του Μικρού Μαύρου Φορέματος δεν προκείται να αλλοιωθεί. Σε κάθε δεκαετία μπορεί ο συμβολισμός του να αλλάζει αλλά η ουσία συνεχίζει να παραμένει ίδια. Το little black dress που η Coco Chanel εμπνεύστηκε ως σύμβολο θυληκότητας, δυναμισμού, φινέτσας, κομψότητας, απλότητας και γυναικείας απελευθέρωσης, συνεχίζει δυναμικά να κατακτά τόσο τις μεγαλύτερες πασαρέλες του κόσμου αλλά και να αποτελεί το σήμα καταθετέν οποιαδήποτε γυναίκας οποιοδήποτε στυλ!!

Γιατί όπως επισήμανε και η ίδια Coco Chanel “I imposed black; it’s still going strong today, for black wipes out everything else around“

all pics by pinterest

Christina

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *